دیروز،امروز و فردا هایم

اینجا دفتر یادداشتهای روزانه منه...از خودم و روزهام،غمها و شادی هام اینجا می نویسم.

دیروز،امروز و فردا هایم

اینجا دفتر یادداشتهای روزانه منه...از خودم و روزهام،غمها و شادی هام اینجا می نویسم.

همه عیدهای دنیا عیدن...!

خانواده مادری ایوب از اقلیتهای مذهبی(یارستانی) هستند.دیشب خونه دایی ایوب دعوت شدیم و من برای اولین بار مراسم جالب عیدشون رو دیدم.اسم این عید هم عید یارانه.

بعد از سه روز روزه داری یه شب عیده و اونو جشن می گیرن.یه غذای مخصوص درست می کنند و با آیین مخصوص و یه پوشش خاص اونو دعا می دن.میوه(انار جایگاه خاصی داره) و شیرینی ها رو هم به همون ترتیب دعا می دن و بین همه تقسیم می کنن.

درمورد شروع ایام روزه داریشون هم چیزهای جالبی تعریف کردن ،همیشه تو آبان ماهه و شروعش از دوازدهم ماه قمری ای هستش که با آبان مصادف شده و روز عید هم پانزدهم اون ماه قمری.جالبه که همیشه خوشه پروین در شب عیدشون کنار ماه قرار می گیره.

کتابی هم دارندباسم پردیور که توش شعر و آواز زیاد داره و تعدادیشو با تنبور اجرا می کنن.تا اونجایی که من فهمیدم این اقلیت یه تاریخ هشت صد ساله دارن،و مریدان یه عارف بزرگ بودن که کم کم اونو به شکل این آیین در آوردن،یعنی فرزندانشون مثل بقیه مذاهب این آیین رو به ارث بردن.

البته امروزه فرقه های بسیار مختلفی دارن که توشون تفاوتهایی دیده می شه اما همه شون همون اسم اهل حق یا یارستان رو دارن.

یکی از اعتقادتشون هم تناسخ هستش.

دیشب یکی از حاضرین اون جمع از مقامات همون کتاب مقدسشون بخشهایی روبا تنبور اجرا کرد، نمی دونم از مهارتش بود که استاده و دانشگاه وین موسیقی می خونه یا از ذات اون موسیقی ،اما همه از خود بیخود شده بودن و انگار با همه وجود حسش می کردن.

احساس جالبی داشتم.خوشحال بودم که اون مراسم رو می دیدم.راستش بجز خدا که توی ذهنم براش قطعیت قائلم، نسبت به همه مذاهب و آیینها کاملا منعطفم.برای همه شون احترام قائلم و حاضرم همه حرفهای جالب و درست همه شون رو بپذیرم.دوست دارم مراسم های مختلف همه آیینها رو ببینم. از شرکت کردن تو شون هم ابایی ندارم.میخواد نماز باشه یا مراسم دعای نذر یارستانی که بهش میگن نیاز یا تو کلیسا یا آتشکده...

من فکر می کنم با همه تفاوتها هدف همه مذاهب یکیه، اونم قرار دان خدا در راس امور و دعوت به به درستی و پاکی.

کاش این تفاوتها فقط مردم دنیا رو برای هم جذاب می کرد تا با هم باشن و از هم یاد بگیرن و به فکر تکامل فکر و آیینشون باشن ، نه اینکه بخاطرش جنگ بپا کنن.

پ.ن: متاسفانه منبع دراین باره تو اینترنت خیلی کمه و اونایی هم که هست فیلتر شده.

نظرات 5 + ارسال نظر
کفشدوزک یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:45 ب.ظ http://kafshduzakk.blogfa.com

نشنیده بودم تا حالا...جالب بود..

هلن یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:11 ب.ظ http://helen1.persianblog.ir/

من هم تا حالا راجع بهشون نشنیده بودم.کجای ایران هستن؟ پیغمبرشون کیه؟
من هم تو اعتقادات مذهبی درست مثل توام.

اینا یه فرقه هستند...پیامبر ندارن و مرید یک عارف مسلک قرنها پیشند اما به همه پیامبران و امامان هم اعتقاد دارن.
بیشتر توی استانهای کرد نشین ساکنند ولی توی همه استانهای دیگه هم ازشون هست.

خاله ریزه یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:46 ب.ظ http://www.sayeyekhorshid.blogfa.com/

سلام عزیزم...

مطلبی که نوشتی جالب بود.نمیدونستم همچین فرقه ای هم هستن.
منم در مورد اعتقادات مذهبی همین طورم.فقط مراقبم هستم که خرافات هیچ دینی وارد زندگیم نشه...

راجع به نه گفتن هم واقعا از صمیم قلب امیدوارم موفق باشی چون زندگیه آدم و خیلی تغییر میده...


التماس دعا

مهدی دوشنبه 7 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 01:39 ق.ظ http://ultraesfand.blogfa.com

با اون کاش که آخرش گفتی موافقم

کورال دوشنبه 7 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:23 ق.ظ http://carpediem.blogfa.com

خیلی جالب بود... ممنون از اطلاعاتت...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد